Hlavní informace

5Q pro Stanislava Kutáčka z Autonapůl

5q-pro-stanislava-kutacka-z-autonapul2

Pět otázek, pět odpovědí! V novém díle 5Q jsme si popovídali se Stanislavem Kutáčkem, zakladatelem a předsedou družstva Autonapůl - prvního českého carsharingu. Původně experimentální projekt má nyní flotilu více než 60 aut a poskytuje své služby jednotlivcům, domácnostem i firmám v 9 městech ČR.

To, že pes je nejlepší přítel člověka, je již známá a zažitá pravda. Jaký však lidé mají vztah k neživým mazlíčkům - osobním automobilům? Ve společnosti najdeme rozmanité skupiny řidičů - někteří autem vyjadřují své společenské postavení, pro jiné jsou auta sběratelské předměty a potom jsou tu ti, kteří auto vnímají zkrátka jako prostředek, jímž se dostanou z bodu A do bodu B. A právě třetí jmenovaná skupina lidí ráda využije služeb Autonapůl. Přečtěte si, jak ambiciózní projekt českého carsharingu funguje! :)

O PROJEKTU

Autonapůl je první a co do obratu největší český carsharing, tedy provozovatel sítě sdílených aut. Na českém trhu funguje už od roku 2003, od té doby však došlo k četným změnám a vylepšením vedoucím ke zkvalitnění poskytovaných služeb, jakož i k rozšíření počtu vozidel flotily, kterých je dnes již přes 60. Uživatelé si tam mohou z ulice vypůjčit sdílené auto, přičemž cena rezervace se odvíjí od délky výpůjčky a ujetých kilometrů. Výhodou je, že konečná cena zahrnuje veškeré náklady na provoz včetně paliva.

Rezervace aut probíhá skrz mobilní nebo webové rozhraní, v němž si uživatel může vybrat, zda se do auta posadí okamžitě, či zda si ho plánovaně zamluví až na několik měsíců dopředu. K odemčení vozů poslouží přístupová karta nebo alternativně mobilní aplikace.

Autonapůl nabízí různé typy vozidel v závislosti na tom, jaký uživatelský zážitek si zákazník bude chtít dopřát. Napříč kategoriemi Budget, Economy, Comfort a Grand najdete pestrou škálu vozidel od mrštného Škoda Citigo přes Škoda Octavia Combi a Kia Cee'd až po dodávku Ford Tranzit.

AutaNapůl se v roce 2017 proplétají ulicemi už devíti českých měst: Brna, Prahy, Liberce, Plzně, Ostravy, Pardubic, Hradce Králové, Olomouce a Českých Budějovic. Právě v nich můžete na plný plyn zažít jednoduchost, výhodnost a ekologickou ohleduplnost sympatického českého carsharingu.

autonapul3

1) Jak se rodil projekt Autonapůl a co bylo Vaším hlavním motivem pro jeho spuštění?

  • Autonapůl vzniklo kdysi jako projekt několika přátel, kteří nechtěli jezdit autem, ale čas od času ho potřebovali. Inspirovali jsme se klasickým konceptem carsharingu, který jsme znali ze zahraničí, a zkusili, zda v našem případě bude sdílení auta také fungovat. A to se nám podařilo! Postupně jsme přibírali další přátele a přikupovali další auta. Asi od roku 2012 pak celý projekt nabral formu startupu a nyní se pomalu stává malou a dynamicky se rozvíjející firmou.
  • Hlavní motivace pro založení carsharingu byla ekologická – vždyť jedno sdílené auto nahradí 5-10 soukromě vlastněných aut, a tedy zmírní negativní doprovodné projevy přebujelého automobilismu. Tato ekologická motivace je mezi uživateli zastoupena i nyní, byť větší váhu má určitě motivace ekonomická. Jezdit sdílenými vozidly je prostě pro některé lidi významně levnější, než si pořizovat a udržovat svoje vlastní auto.

2) Jak vlastně půjčování Vašich vozů technologicky funguje? Auto se přeci nedá, na rozdíl od jízdního kola, jen tak zamknout do připraveného stojanu.

  • Stojany opravdu nemáme :) Ale máme v autech chytrou technologii, která umožňuje po předchozí rezervaci na internetu auto vyzvednout kdykoliv pomocí čipové karty nebo chytrého mobilu. Klíčky od zapalování jsou umístěny vždy ve voze, auto je samozřejmě zabezpečeno. Během výpůjčky auto využíváte normálně jako jakékoliv jiné. Při ukončení rezervace odstavíte auto někde ve vymezené zóně, necháte klíčky od zapalování opět v autě, zamknete čipovou kartou nebo mobilem, a tím pro vás starosti končí. Pak dostanete jednou za měsíc vyúčtování všech vašich cest, podobně jako třeba účet za telefon. Kromě toho je velmi snadné si v rámci komunity sdílejících vypůjčit různé příslušenství, jako je třeba dětská sedačka, střešní nosiče či držáky na kola a podobně.

3) Musel jste při budování projektu Autonapůl řešit nějaký zásadní, zapeklitý problém?

  • Neřekl bych vyloženě zapeklitý. Problémů je spousta, ale daří se nám je řešit, resp. jim předcházet. Velkým skokem, který jsme řešili dlouho, byl přechod od předávání klíčků „z ruky do ruky" na nynější technologii. Tento náročný krok nás vlastně posunul směrem k efektivnímu budování firmy a k rychlému růstu. Nicméně to už je poměrně dávno.
autonapul

4) Dá se říct, která skupina klientů carsharing prostřednictvím Autonapůl nejvíce využívá?

  • Nejčastěji jsou to lidé ve věku 25-35 let, „young professionals" – tedy lidé po škole, kteří si začínají budovat vlastní byznys nebo kariéru. Dále pak mladé rodiny, které bydlí ve velkých městech s výbornou dopravní obslužností a problematickým parkováním. Máme mezi zákazníky i živnostníky, menší firmy a neziskové organizace, které auto nepotřebují každý den, a půjčování sdíleného je pro ně efektivnější, například renomovanou architektonickou kancelář nebo ZOO Liberec - slony s námi nevozí, jezdí s námi jen jejich zaměstnanci, když mají všechna auta vlastní flotily rozebraná! :)

5) Jaké jsou Vaše vize pro nadcházející roky? Plánujete dále inovovat, případně rozšiřovat poskytované služby?

  • Chceme růst spolu s rostoucím trhem, který má v Česku určitě velký potenciál. Již nyní máme obsazena prakticky všechna velká města v ČR. Auta postupně doplníme i do měst, kde je potenciál a v nichž ještě nejsme. Věříme, že za 5 let budeme obsluhovat 20 tisíc zákazníků. Poohlížíme se i po okolních trzích. Carsharing totiž má velkou výhodu v tom, že pokud máte auta rozmístěna ve všech velkých městech v okolí, je velmi pohodlné pohybovat se mezi těmito městy vlakem nebo autobusem. Nemusíte dlouhé hodiny držet volant a unavovat se řízením, ale můžete pracovat, spát, relaxovat – prostě dělat užitečnější věci než řídit auto.

Ing. Stanislav Kutáček PhD.

kutacekStanislav vystudoval obor Veřejná ekonomie na Ekonomicko-správní fakultě MU v Brně, kde nabíral první pracovní zkušenosti a posléze také získal doktorský titul. V rozmezí let 2002 - 2009 si nejprve vyzkoušel práci výzkumného pracovníka v Centru dopravního výzkumu, kde se zabýval kvatifikací externích nákladů z dopravy, než absolvoval studijní stáž na University of Leeds a posléze, v roce 2005, zakotvil v Trastu pro ekonomiku a společnost, kde se z pozice koordinátora vypracoval na výkonného ředitele.

Od roku 2008 je finančním ředitelem konsorcia Frank Bold, kde je odpovědný za finance a zázemí mezinárodní právnické firmy o více než 50 zaměstnancích. Každoročně také vyučuje předmět Ekonomie a životní prostředí I. na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Od roku 2015 je předsedou oborové Asociace českého carsharingu.