Hlavní informace

5Q pro Dalibora Pulkerta z Outboxers

5q-pro-dalibora-pulkerta-z-outboxers

Šestý díl našeho seriálu 5Q patří Daliboru Pulkertovi ze společnosti Outboxers, která se zaměřuje na prototypování inovací a pomoc klientům při zavádění nových produktů na trh. V tomto procesu Outboxers s klienty procházejí celou dlouhou cestu: generování nových nápadů, zabíjení těch špatných, designování prototypů a výrobu finálních produktů včetně jejich samotné implementace na trh.

Že neexistuje nic jako "smysluplné potěmkiády"? Outboxers vás rádi přesvědčí o opaku!

O SPOLEČNOSTI

Filozofie Outboxers je založená na předpokladu, že pouhý nápad nemá šanci na úspěch, pokud není doplněn efektivní realizací. Samotný název společnosti vyjadřuje dvě roviny její působnosti. V první řadě Outboxers pomáhají klietům nahlížet na vlastní služby a produkty z širší perspektivy, především tím, že je přímo konfrontují s jejich koncovými zákazníky. Právě pochopení inovací v širším kontextu (metoda "think outside the box") je zásadní pro správné vyhodnocení všech obchodních možností a zajištění životaschopnosti konkrétních produktů.

Druhou rovinou je potom zodpovědný přístup k řešení konkrétních výzev, promýšlení dlouhodobé strategie, analýza trhu a konkurence a výběr správného okamžiku k útoku - tedy přesně to, z čeho při svých zápasech v ringu těžil Muhammad Ali, jehož metoda out-boxingu vešla ve sportovních kruzích ve všeobecnou známost.

Outboxers také rozjíždějí vlastní produkty a služby, které klientům pomohou implemetnovat inovační myšlení do jejich struktur. Pro firmy dělají rovněž celosvětový scouting, který spočívá ve znalosti více rozvinutých trhů např. v San Franciscu, Berlíně či Tel Avivu.

outboxers4Spoluzakladatelé Outboxers: Dalibor Pulkert a Michal Kardaš

1) V týmu Outboxers konzultujete, ověřujete a prototypujete inovace ve významných společnostech. Zaměřujete se při tom na nějakou konkrétní technologickou oblast, nebo máte široké pole působnosti?

  • Zaměřujeme se na u nás často opomíjenou „oblast", a tou je koncový zákazník. Myslíme si, že klíčem k inovacím je pochopení lidí a jejich potřeb. Nejsou to odborníci nebo vedení firem, kteří rozhodují o tom, jaká inovace se prosadí. Vždycky to bude zákazník-laik, kterému musí inovace nějak zlepšit život.

    Co se týče jednotlivých segmentů trhu, jsme schopni obsloužit většinu klientů, a to zejména v digitálních vodách. Máme za sebou desetiletou zkušenost na práci s klienty, kterými byli například Škoda Auto, O2, Fortuna, Allianz nebo Datart. A právě schopnost přinést inspiraci z ostatních vertikál považujeme včetně zkušeností ze start-up scény za svou konkurenční výhodu.

2) Jak vlastně takové prototypování inovací probíhá a jak dlouho trvá?

  • Naší filozofií je nedělat z prototypování raketovou vědu a černou díru na peníze. To nejdůležitější podle nás je rychle realizovat nápad do hmatatelné a pochopitelné podoby. Steve Jobs prohlásil, že lidé neví, co chtějí, dokud jim to neukážeme. Toho se držíme. Ve velkých firmách mnohdy vznikají skvělé nápady, ale jenom v Powerpointu. My tyto nápady v dané firmě hravou formou vytěžíme a v rámci jednotek dní vystřihneme hrubou verzi prototypu, který má jediný cíl – nápad co nejrychleji zabít, nebo ho poslat do „dalšího kola".

    Nápadu, o kterém prokazatelně zjistíme, že má šanci na úspěch, pak dáme konkrétní grafický design. V této fázi však tak stále nic nákladně nevyrábíme. Vytvoříme „potěmkiádu", u které člověk ani nepozná, že nepracuje s finálním produktem. My jsme tak však schopni zjistit, zda se inovace na trhu chytne. Až následně může klient s řádově menším rizikem investovat do plnohodnotného vývoje. Celý tento proces netrvá více než měsíc.
outboxers2

3) Slovo „inovace" dnes jen těžko může mít jedinou univerzální slovníkovou definici. Jak konkrétně pojem „inovace" vnímáte v Outboxers?

  • Pro nás je inovace vědomá činnost vedoucí k posunu kupředu. Parafrází slov Thomase Edisona – inovace je 1% nápad, a zbylých 99% exekuce. Mnoho firem si ještě myslí, že nejdůležitější je mít geniální nápad a vše ostatní už půjde samo. Je to však neustálý cyklus pokusů a omylů, ze kterého občas vypadne něco skvělého. Hezky o tom mluví například „Mr. Moonshot" Astro Teller z Google v TED videu.

4) Je pro inovačního konzultanta jednoduché rozeznat „dobré" inovace od těch „špatných"?

  • Dle zkušeností a intuice máme u nápadů své favority i slepé větve, nicméně neopíráme se o pocity, ale o tvrdá data a zpětnou vazbu. Ve vedení firem jsou skvělí lidé, kteří nevymýšlí hlouposti. Nejčastější důvod při selhání nápadu při vstupu na trh je špatné časování. Přichází moc pozdě nebo moc brzy. Proto zastáváme názor, že nejlepší je, když si sám trh řekne, zda je na novou věc připravený.

5) Jaké jsou plány a cíle Outboxers do budoucna?

  • Střednědobým cílem je expanze do Berlína. Máme touhu působit na rozvinutějším trhu a tím i přenášet know-how k nám do České republiky. Dlouhodobě chceme aktivně přispět k tomu, aby se ze střední Evropy stalo jedno z center světových inovací. Zjednodušeně řečeno, chceme pospojovat Berlín, Varšavu, Prahu, Vídeň, Bratislavu a další velká města do jednoho spolupracujícího celku. A pro nás rozhodně není náhoda, že Praha je geograficky tak nějak uprostřed. :)

  pulkert

DALIBOR PULKERT

Dalibor je inovátorem z přesvědčení.
Snaží se neustále zlepšovat věci kolem sebe k lepšímu. Aktuálně je spolumajitelem inovační společnosti Outboxers, dříve vedl divizi Etnetera Mobile.

Věří, že k efektivnímu posunu kupředu je třeba neustále vytvářet prostor pro "ostření seker", tedy věnovat patřičnou pozornost počáteční přípravě, která následně podstatně usnadní řešení problému.