Hlavní informace

Petr Dvořák: Lime - HighTech Solutions s.r.o.

Seriál rozhovorů s inspirativními osobnostmi pod názvem Příběhy České inovace pokračuje v únoru svým druhým dílem, v němž CEO společnosti Lime - HighTech Solutions s.r.o., pan Petr Dvořák, nastíní své vize a zkušenosti nejen z oblasti vývoje mobilních aplikací. Díky svému inovativnímu přístupu k podnikání a efektivnímu tahu na branku se zcela po právu stává naším ČINovátorem za měsíc únor v kategorii Startup.

lime1

Bio

Petr Dvořák je CEO ve společnosti Lime ‐ HighTech Solutions s.r.o. Před založením vlastní společnosti byl vedoucím inovačního inkubátoru mobilní divize společnosti Avast a partnerem a konzultantem mobilních technologií ve společnosti Inmite. Před příchodem do Inmite pracoval Petr dva roky na produktu NetBeans ve společnosti Sun Microsystems. Petr vystudoval softwarové inženýrství na Karlově Univerzitě v Praze.


Jaká byla tvoje cesta?

...přijel jsem na skútru...

...k Lime myslím :-). Ty jsi udělal rychlou kariéru – ze studenta, přes partnera velké firmy až k vlastnímu startupu.

Na škole byla moje vysněná firma Sun Microsystems. Když jsem jel okolo na přijímačky, tak jsem si říkal, že tady budu jednou pracovat, a to se podařilo. Ze Sunu jsem si odnesl MacBook a pak jsem si kvůli machrování před přítelkyni pořídil i iPhone. Se slečnou to nedopadlo, ale iPhone se vyplatil. V Inmite viděli relativně šikovného studenta, který má svůj MacBook a iPhone, což bylo v roce 2009 nezvyklé. Objevila se nabídka vyrobit zpravodajskou čtečku pro iPhone. Já jsem měl ten správný hardwarový setup, rychle jsem se na to podíval, špatně jsem to vyhodnotil, a řekl jsem, že do toho půjdu. Pak jsem zjistil, že se budu muset učit celý nový programovací jazyk a způsob programování! I tak jsme ale dali tenkrát dohromady appku ČT24. Tu čtečku jsme pak několikrát zreplikovali. Vznikla aplikace E15, Investičtičního webu a další. Tehdy jsme si uvědomili, že v mobilních aplikacích je budoucnost. Pak se začali ve firmě objevovat další iPhone programátoři, já je zaškoloval, ukazoval jsem jim svoje špatné výrobní postupy, aby je mohli zdokonalovat. Najednou jsem už neprogramoval, ale probíral jsem se zákazníky business casy. Byl jsem architekt s přesahem do designu, do uživatelské zkušenosti a byl jsem užitečný při obchodních jednáních... a najednou ze mě byl partner. Pak přišla akvizice Avastem a já jsem zvažoval, co dál. To, že bych se z partnera ve firmě, která má obrat desítky milionů, najednou stal zaměstnancem, který navíc ani nemá jasně definovanou roli, mi nepřišlo ideální. Čím víc jsem o tom přemýšlel, tím jasnější mi bylo, že jsem vlastně nezaměstnatelný.

 prtscrn1

Víte, že...?

Lime poskytuje nástroje pro vývojáře mobilních aplikací, které jim umožní lépe komunikovat s uživateli aplikace a zvyšovat tak jejich engagement s aplikací. Komunikovat s uživatelem je možné například pomocí push notifikací, pomocí vestavěného chatu nebo pomocí notifikací zobrazovaných v závislosti na aktuální situaci a poloze s využitím senzorů iBeacon. Společnost IBM vyhlásila startup Lime vítězem své SmartCamp CEE soutěže

A to byl ten zlomový moment?

Ten impuls byl hodně o tom, že jsem vlastně nezařaditelný, že se nehodím do žádné krabičky a musel jsem si vytvořit vlastní. Umím leccos naprogramovat, ale nejsem programátor, přestože děláme analytické podklady, tak nejsem analytik, dělám security design pro banky, ale nejsem security odborník. Já vlastně umím strašně moc věcí tak na 80 %, ale v ničem nejsem 100 %. V Inmite jsem měl zvláštní pojmenování ‐ „volný radikál". Takže ve firmě reálně pro mě není místo a tím pádem jsem se pustil do vlastního nového projektu.

Co je náplní Tvého podnikání - iBeacons?

Nechtěli jsme stavět druhý Inmite, ale v maximální míře vytěžit to, co jsem se tam naučil. Chtěli jsme přijít s produktem, který se neprodává osobně, ale online, ideálně nějakou webovou službu, která je zpoplatněna jednotkami dolarů měsíčně a funguje globálně. První téma, které nás chytlo, byly právě iBeacony - krabičky, které kolem sebe vyzařují bluetooth signál. Mobilní telefon ten signál může chytit a pochopit, že je v blízkosti iBeaconu a tím pádem rozumět kontextu, například, že uživatel je v autobuse nebo u lékaře. Aplikace v mobilu se pak můžou chovat trochu chytřeji. Zhruba po ¾ roce jsme si uvědomili, že toto zaměření je hodně úzké, že samo o sobě ještě nebude fungovat, a proto jsme se posunuli k trochu širšímu tématu, které se jmenuje mobilní engagement. Když dnes někdo řeší mobilní aplikaci, tak iBeacon by byl jenom malá část toho, co musí vyřešit ve smyslu komunikace s uživatelem nebo úprav uživatelského rozhraní. Proto jsme do naší nabídky přidali věci typu push notifikace, podpora, apod. Dnes máme 6 modulů, které umožní vývojářům mobilních aplikaci vytvořit lepší appky rychleji. To je to, kam jsme se posunuli a iBeacony jsou toho součástí.

lime

V čem vidíte svou unikátnost?

Naše unikátnost spočívá v rozumném bundlingu služeb, které doplňuje i hezky udělané uživatelské rozhraní, srozumitelnější než má hodně konkurentů. Řada „konkurentů" je technologicky orientovaná, soustředí se na nástroje pro vývojáře. My je máme pod pokličkou také, ale zároveň k tomu dodáváme další vrstvu uživatelského rozhraní, kterou potom používá ten markeťák nebo produktový manažer, který je zodpovědný za mobilní aplikace. Přihlásí se k nám do cloudu a může tam vyrobit zprávu a poslat ji uživatelům nebo si nakonfigurovat kampaň.

Kolik vás v Lime momentálně pracuje?

Teď jsme tři a řešíme problém, který řeší každý startup - jak máme zaměstnat lidi, kteří jsou špičkoví, ale nemůžeme jim platit, protože vlastně ještě nevyděláváme, a zároveň potřebujeme, aby měli engagement s firmou a nebyli to třeba kontraktoři. Teď to řešíme konceptem, kterému říkám „lime buddies". Vyrobili jsme si pro tento účel Slack, a když má někdo zájem pomoct nebo je pro nás zajímavý, tak ho pozveme na Slack a pak s ním komunikujeme a zároveň ho sledujeme (jedná se vlastně o jakýsi „pomalejší talent management"). Tito lidé nám pomáhají de facto na dobrovolnické bázi, pro potěšení, v rozsahu pár hodin týdně.

Říká se, že chybami se člověk učí. Potkal Vás na cestě vyloženě nějaký průšvih?

Spousta! Například nám spadly servery. Bohužel ale ne proto, že bychom měli takový traffic od reálných uživatelů, ale proto, že jsme si sami na sebe napsali DoS (pozn. „denial of service") útok chybou v našem mobilním SDK. Pak to nebyly vyloženě průšvihy, ale udělali jsme dost kroků vedle. Třeba šlo o rozhodnutí vyjít vstříc konkrétnímu klientovi, i přesto, že jsme měli jiné věci na roadmapě. Pak nás takové rozhodnutí zbrzdilo. To je věc, která se stane spoustě firem – neumí říci ne a pak se z nich stanou servisní firmy, tj. vyhovují požadavkům jednotlivých klientů, a nemají kapacitu na vývoj a na produkt jako takový. Tomu se po pár prvotních zkušenostech už chceme vyhnout.

Chystáte se expandovat globálně?

Náš business je z podstaty realizovatelný globálně (jde o stahovatelné komponenty) a tak jsme i počítali business model. Čistě v ČR nemůžeme obchodně fungovat. Abychom se dostali na break-even point, potřebujeme mít tak 500 registrovaných zákazníků s pricingem, který máme napočítaný. Realistický strop je někde kolem 10 000 zákazníků. Firma by se jednoho dne měla dostat do bodu, kdy se z nás stane tzv. „globální pidi-firma", s obratem kolem 50 milionů dolarů.

lime

A co pak?

Pak je to hotovo a na řadě je nová firma. Ale já úplně nejsem pro prodej. Spíš by to asi znamenalo vybudování skupiny, která by měla fungující firmy pod sebou. Kdybych měl jmenovat nějaký podnikatelský vzor, kterému to tady v Česku funguje, tak by to určitě byl Petr Kellner. Já si dávám parciální cíle a vytvoření něčeho podobného, to je můj cíl do padesátky.

Závěrem prozraď, co nebo kdo tě naposledy inspiroval?

Dan Ariely, který ukazuje, jakým způsobem lidé dělají podvědomá rozhodnutí.
Guy Kawasaki a jeho kniha The Art of Social Media.
Silný příběh Johna Paula DeJorii, který se z bezdomovce propracoval na jednoho z nejbohatších lidí na světě.

Díky za rozhovor a hodně štěstí na další cestě!
Radka Spiesová

Tento rozhovor vznikl v rámci projektu Příběhy České inovace (ČIN). Pokud máte ve svém okolí inovátora, o kterém bychom měli vědět, pošlete nám svůj tip na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. . Rádi se za ním vypravíme na místo ČINu!

Příběhy ČINu pomáhá psát kreativní agentura Havas