Hlavní informace

MeoHub - Stát nevěřil, že to uděláme

MeoHub pomáhá českým firmám na americký trh. V prvním kole se do kanceláří v New Yorku prosadilo pět společností. Další kolo se připravuje. Za nápadem stojí majitel přerovské Meopty Paul Rausnitz a šéf Asociace malých a středních podnikatelů Karel Havlíček.

Ukažte, co máte a co s tím chcete v Americe dělat. Když se nám to bude líbit, dáme vám na rok a půl kanceláře v našem sídle v New Yorku. Za to budeme mít zhruba 20 procent vaší americké pobočky. To je kostra nápadu, který se zrodil v hlavě Čechoameričana Paula Rausnitze někdy zjara v roce 2014.

Možná se vám zdá 20ti procentní podíl moc? Ale umíte se v USA prosadit levněji? Ostatně náš názor není důležitý, protože prvních pět českých firem již prošlo výběrem do MeoHubu a vyslalo své zástupce za oceán. Ti tam, na newyorském Long Islandu, právě zakládají regulérní pobočky společností Bushman, Betacontrol, Holík International, Prowork, ROmiLL.

Co dostanou? 

„Vše zatím vypadá dobře, ale na hodnocení je ještě příliš brzy," mírní optimistický komentář Karel Havlíček, který na celém projektu vyzdvihuje především dvě věci: zkušenost s americkým podnikáním, kterou mají lidé z MeoHubu a americké Meopty, jež poskytují Čechům ve Státech podporu a to, že nikde v procesu spolupráce nefigurují státní úředníci. „Všichni jsme z praxe, pracujeme pružně a rychle. Jsme běžně v kontaktu několikrát za den, neřešíme projektové formality jako politici," pochvaluje si.

 

 

foto Karel Havlicek

Doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA

 

BIO

Šestačtyřicetiletý předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP) Karel Havlíček je vyznavačem osobní disciplíny a stručnosti. Jednání, které trvá déle než půl hodiny, považuje za zbytečně dlouhé. Den má rozplánovaný většinou na desetiminutové úseky. Jednou z výjimek je psaní čínských znaků a lekce španělštiny, francouzštiny a čínštiny. Vstává v půl páté ráno, spát chodí kolem jedenácté večer. Svůj pracovní čas dělí mezi práci pro SINDAT Group, kde je majoritním vlastníkem a práci děkana Fakulty ekonomických studií Vysoké školy finanční a správní.

Kromě předsednictví AMSP je členem několika vládních rad a výborů: Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace, Rady vlády pro konkurenceschopnost a hospodářský růst, Podnikatelské rady ministra průmyslu a obchodu, Řídícího výboru ministra průmyslu pro implementaci Exportní strategie ČR, Poradního výboru Agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest a řady dalších. Napsal řadu odborných knih a je nejcitovanějším tuzemským autorem v oblasti malých a středních podniků.

 

 

Ostatně, na státní podporu tenhle projekt nesázel nikdy. Vládní agentury totiž od začátku neměly příliš důvěry v to, že projekt vůbec začne fungovat. Jenže tenhle koncept není pro snílky, startupy ani pro sběratele dotací. Je pro firmy, které už reálně fungují a mají zkušenosti s exportem. Klíčem k úspěchu tady není skvěle zpracovaná projektová dokumentace k žádosti o dotaci, ale především produkt schopný obstát v konkurenci na americkém trhu. Firma, která chce uspět ve výběru do USA, musí také počítat s tím, na rozdíl od státní podpory, že tady nedostane žádné peníze. Dostane kanceláře, podporu, kontakty, zkušenosti, což odpovídá zhruba třem až pěti milionům korun, ale všechno ostatní už si musí zaplatit sama. Na konto nedostane od MeoHubu nic.

„Kromě produktu musí mít vedení firmy také jasno v tom, proč chce mít pobočku ve Státech. Ba nejen to. Ono musí tu pobočku hodně chtít a hlavně vědět, proč ji chce postavit. My, jako společný investor, samozřejmě nechceme riskovat s někým, kdo nemá ve svých prioritách jasno," doplňuje Karel Havlíček.

Jak to vzniklo? 

Nápad založit inkubátor poboček českých firem ve Spojených státech se zrodil v hlavách Paula Rausnitze, majitele Meopty Přerov a jeho synovce Geralda, který je jejím generálním ředitelem. Oba jsou původem Češi, jejichž rodina žila v Jablonci nad Nisou a podnikala v bižuterii. Po útěku před Hitlerem a návratu s čs. armádním sborem, v jehož řadách sloužila celá rodina, včetně matky – Paul se vrátil v 17ti letech s hodností četaře – dostala zpět nacisty zabavený majetek. Ovšem již v roce 1946 emigrovala do USA, protože správně předpokládala nástup bolševizmu v Československu.

foto gerald rausnitz-2

 Gerald Rausnitz

 BIO 

Generální ředitel Meopty má české kořeny. Jeho otec totiž pocházel z Liberce, odkud se svými rodiči i dvěma bratry odešel před sílícím vlivem bolševiků už v roce 1946 do USA. Celá rodina přitom před tím uprchla před nacisty do Polska, aby se posléze dostala do tehdejšího Sovětského svazu, kde celá narukovala do čs. armádního sboru. Jediným nadřízeným dvaašedesátiletého Geralda Rausnitze je majitel Meopty, Paul Rausnitz, mladší bratr Geraldova otce.

Ředitel Meopty sbíral první zkušenosti v byznysu v proslulé investiční bance Goldman Sachs, odkud se pak vrátil k rodinnému podnikání. Vedl tak firmu Tyrolit, jež obchodovala s vrtacími a brusnými stroji, když se přejmenovala na TCI a rozšířila svůj sortiment, zůstal v jejím čele. Od roku 2003 vede českou i americkou Meoptu.

 


Oba pánové jsou již dávno americkými byznysmeny, ale na Česko nezapomněli.  „Můj otec, Walter Rausnitz, byl český patriot. Měl by radost, kdyby viděl, že české firmy jsou v USA úspěšné a já se proto snažím dělat to, co by jej potěšilo. Samozřejmě se ale také snažím vydělávat peníze," shrnuje svoji motivaci Gerald Rausnitz.

Rausnitzové si svoje vazby k republice oživili s koupí přerovské Meopty, jež pod jejich vedením v současnosti zaměstnává více než 2000 lidí a exportuje do řady světových zemí. Při pobytech v tuzemsku viděli, že potenciál, něco jako „zlaté české ručičky," nebo „hlavičky," stále existuje. A že mnohdy nepotřebuje mnoho k tomu, aby byl úspěšný i za hranicemi. Od toho už nebylo daleko k nápadu MeoHub. Meopta si otevře prostor k novým ziskům, ale zároveň se nebude pouštět do podnikání, se kterým nemá žádné zkušenosti. V podstatě tenhle projekt stojí na tom, že jedna strana má zázemí a znalosti prostředí a ta druhá umí vyrábět něco, o co by mohl být zájem. Každý investuje to, co umí.

 

budova Meopta USA

Co může uspět? 

„Hraju na dvě zásadní věci. Jestli firma dělá kvalitní produkty a jestli vyrábí za smysluplných nákladů," shrnuje svůj přístup Gerald Rausnitz. Klíčová otázka podle něj je, kde má vedení firem hlavu. Zůstali v hlavě v Česku, nebo opravdu myslí na Ameriku?

Sám se výběru firem fyzicky zúčastňuje až na jeho konci, aby si neudělal osobní vazby, jež by mohly vést ke špatnému úsudku. A přestože je na hodnocení prvních pěti firem brzy, vidí již impulzy k tomu, aby byl při chystaném jarním výběru dalších společností kritičtější. Především v oblasti kvality zpracování byznys plánů americké pobočky. „Kladu si teď třeba otázku: Je reálné, aby Bushman replikoval za mořem svých 10 českých obchodů?", uvažuje ředitel. Ten, kdo chce v Americe uspět, musí počítat s tím, že zákazník tam má daleko silnější pozici, než v tuzemsku. Pokud prodávající nedělá to, co zákazník chce, ten jde jednoduše jinam. Zároveň je ale ochoten si za nadprůměrné zboží bez problémů připlatit.

Mít dobrý produkt proto nestačí. „Hlavním problémem je logistika. Musíte mít perfektně fungující sklady, zboží na místě, okamžitě expedovat a dodávat. Jak to nefunguje, tak jste skočili," varuje Karel Havlíček, který má sám zkušenosti z více než padesáti firemních projektů a s exportem do stovky zemí.

V MeoHubu může uspět jen ten, kdo chápe, jak funguje hokejová NHL. V ní také dobrý hráč dostane dobré podmínky a k nim pár měsíců na to, aby přesvědčil, uspěl. Když se mu to nedaří příliš, možná půjde ještě na farmu, když se mu nedaří vůbec, skončí. A stejně tak je nastavené podnikání v USA.

 MeoHub USA office 4

 

Na druhou stranu, v mnoha jiných aspektech není Amerika zase tak odlišná, jak se může z Evropy zdát. „Lidé jsou tam podobní, nejsou chytřejší ani hloupější, ani víc pracovití. Někdy jsou jen komerčně otrkanější, chladnější, cizejší a prostředí je tam asi anonymnější, než v naší malé zemi. Ale tím to končí. USA je mnohem blíž, než to odsud vypadá," pobízí zájemce Havlíček.

ZÁJEM Z IZRAELE

MeoHub je jako inovace evidentně zajímavý. „Obrátil se na nás Izrael, jestli bychom neudělali něco takového i u nich," s potěšením konstatoval šéf Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček. Protože však je tamní trh ještě menší než český a je tak vhodný jen pro specifické skupiny firem, není zatím izraelský MeoHub na pořadu dne.

 

VÍTE, ŽE...?

Projekt MeoHub byl založen na podporu expanze malých a středních podniků na americký trh. Definuje největší bariéry expanze a odstraňuje je. Tento projekt je unikátní v tom, že v pozadí projektu je silná a úspěšná společnost Meopta – Optika, s.r.o., jejíž zkušenosti z velmi úspěšné expanze několika produktů na americký trh mohou partnerské firmy využít.

Meopta je světový výrobce optiky specializující se na návrh, vývoj, konstrukci, výrobu a montáž optických, optomechanických a optoelektronických systémů. Zákazníkům po celém světě nabízí kompletní a inovativní řešení v oblasti spotřebních, průmyslových a vojenských aplikací.

Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR sdružuje na otevřené, nepolitické platformě malé a střední podniky a živnostníky i jejich organizace z celé republiky. Reprezentuje zájmy více jak 260.000 podnikatelských subjektů. Má důležité postavení v rámci evropských struktur. Asociace byla založena v roce 2001. 

 

 

Děkujeme Vám za rozhovor a českým podnikatelům v USA přejeme hodně štěstí! 

Petr Šídlo 


Tento rozhovor vznikl v rámci projektu Příběhy České inovace (ČIN). Pokud máte ve svém okolí inovátora, o kterém bychom měli vědět, pošlete nám svůj tip na  Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. . Rádi se za ním vypravíme na místo ČINu!

Příběhy ČINu pomáhá psát kreativní agentura Havas