Hlavní informace

Tomáš Turek: Chceme tvořit užitečné technologie, které lidem nekradou čas

Inovativní zabezpečovací systém domácností vyvinul pražský startup Angee. Po měsících řady omylů, hledání cest ze slepých uliček a tvrdé práce dnes stojí na prahu globální expanze.

turek 637

Co bylo hlavním impulzem pro start vašeho podnikání, jak vás to napadlo?

Jsem z tohoto pohledu svým způsobem zvýhodněný, protože můj otec byl podnikatel, a já v tomhle prostředí od malička vyrůstal. Otec byl sportovec, mimo jiné se stal mistrem Evropy ve veslování. I díky tomu jsem si uvědomil, že ten, kdo chce něčeho dosáhnout, musí mít nutně pevnou vůli. Měl jsem možnost pracovat ve dvou otcových firmách a nahlédnout, jak to u nich funguje nejen v IT oddělení. Zabývali se zajímavými technologiemi, ale zároveň byli schopni je velmi dobře zobchodovat. Tohle mě naučilo opravdu hodně. Svojí první firmu jsem založil v jednadvaceti letech, zaměřovala se na prodej internetových inteligentních aplikací v době, kdy ještě moc nebyly prilis popularni.

Jak vznikl projekt Angee?

Všechno začalo v roce 2013. Důležité pro nás bylo setkání s lidmi z Cleevio, která přes sedm let vytváří mobilní aplikace. Dnes jich má na kontě zhruba čtyřicet a více než 50 milionů stažení. Vedli jsme spolecne zajímavé diskuze o tom, jaké existují problémy, které je třeba řešit a jaké technologie jsou k tomu dostupné. Také jsme dlouhodobě sledovali z hlediska podnikání zajímavé oblasti, a jednou z nich byl chytrý hardware. My jsme totiž vždy chtěli vytvářet hmatatelné produkty, které řeší skutečný problém a lidé si k nim můžou vytvořit vztah.

Takže jste tuhle cestu zvolili?

Líbilo se nám to. Jenže tvorba takovýchto produktů je pro startupy složitá, je to nákladné z pohledu cashflow. Jen profinancování první výrobní série, což pro nás bylo 1500 prodaných produktů skrze Kickstarter, vyjde na několik milionů korun. Navíc je výrobu nutné platit dlouho před tím, než od zákazníků skrze distribuční kanály peníze obdržíme. Nicméně potvrzením, že je to správná cesta, pro nás byla akvizice výrobce chytrých termostatů a detektorů kouře, tedy technologií inteligentní domácnosti, Nest Labs firmou Google. Takže jsme začali studovat potřeby, jaké lidi mají, co je pálí atd.

Co jste zjistili?

Vyplynulo nám z toho, že hodně lidí řeší zabezpečení domácnosti. Tak jsme udělali analýzu existujících řešení a také toho, jaké jsou rozdíly mezi dostupnými produkty a skutečnými potřebami. A na základě toho jsme začali vytvářet naši variantu zabezpečovacího systému. První půlrok jsem ještě bez týmu vymýšlel produkt jako takový a společně s prvním kolegou na hardware psal specifikaci toho, co by měl umět. Bylo to velmi amatérské. Později jsme začali vytvářet tým a technologickou kostru. Až jsme se dostali do fáze, kdy jsme měli funkční prototyp. Nebylo to nic moc hezkého, prostě deska s moduly. A tehdy jsme si uvědomili si, že potřebujeme mít jistotu, že o náš produkt bude zájem.

Angee

angee mobile_500Autonomní zabezpečovací systém pro domácnosti, který se snaží odstraňovat uživatelsky nepříliš vstřícné prvky běžných systémů. Například nezaplavuje majitele množstvím notifikací, pokud se ve střeženém prostoru nic vážného neděje. Aktivace a inaktivace systému je tedy plně automatizována pomoci identifikace mobilního telefonu. Jako sekundarni identifikator vyuziva hlasovou identifikaci, tzn. že není nutné neustále vyťukávat heslo na klávesnici přístroje. Angee uživatelům nabízí i jisté zábavné prvky, např. lze díky ní komunikovat s lidmi, kteří jsou právě v domácnosti přítomni, je možné ji používat pro streamování videa. Její základní funkce je možné ovládat pomocí hlasu.


Jak jste na to šli?

Rozhodli jsme se pro kampaň na Kickstarteru. Byla úspěšná, získali jsme přes půl milionu dolarů, a díky tomu nastala fáze rozšiřování vývojového týmu. Dnes je součástí týmu Angee asi dvacet lidí, ne všichni jsou ale na plný úvazek. V téhle souvislosti bych na základě našich zkušeností rád řekl, že strašně důležité je neztrácet naději, a to v žádné situaci. Mnohokrát se dostanete do slepé uličky, to je ale zcela normální. Jednak je třeba mít víru ve svůj projekt a pak se také obklopovat lidmi, kteří mají zkušenosti. Těmi slepými uličkami si už prošli a dokážou pomoci zrychlit cestu produktu na trh. U takového projektu je také důležitý řád a nějaký systém, jak věci dokončovat.

Jak projekt financujete?

Momentálně ze svých peněz. V současné době jednáme s několika investory o jejich případném vstupu do firmy. Nedávno jsme uzavřeli smlouvu s velkým a zkušenym výrobcem - jejich důvěra v náš projekt je pro investory do určité míry ujištění o smysluplnosti projektu Angee.

V čem se lišíte od konkurence?

Nejprve si dovolím krátký exkurz do evoluce zabezpečovacích systémů. Lidé za něj většinou platí pravidelné měsíční poplatky a jsou napojení na nějakou monitorovací službu. Takový systém je často složitý na instalaci, sestavení a užívání může být složité a otravné. Tohle se snažíme řešit. Klasické systémy nutí uživatele dělat úkony, které nejsou nezbytně nutné, např. musejí používat klávesnici s kódem. Tohle lidi otravuje, takže v momentě, kdy do domu vstoupí zloděj, systém často není zapnutý. Také zasílá notifikace falešných poplachů, kdy se nic neděje atd. My se tohle všechno snažíme eliminovat.

angee android_637

Jak?

V první řadě minimalizujeme množství notifikací, klienta informujeme jen v případě, kdy se opravdu něco děje. Systém se snažíme personalizovat pro každou domácnost, aby fungoval autonomně a na pozadí. Jsme totiž přesvědčeni, že technologie jsou super, ale vyrušují nás od důležitých věcí. Přitom to není nutné. Právě nad tím, jak nastavit zabezpečovací systém tak, aby fungoval autonomně, jsme strávili spoustu času. A jsme v tom unikátní. Je pravda, že hned poté, co jsme naši inovaci představili, se toho chopila konkurence. My ovšem stále máme velký náskok pokud jde o znalostní bázi a v tom, že víme, jaké jsou skutečné potřeby a problémy lidí.

S jakými problémy jste se dosud nejvíc potýkali?

Nejvíc času a energie nás stálo to, že náš tým je tvořený z mladých lidí. Všechny to strašně baví, ale zákonitě nemají zkušenosti. Takže jsme museli dojít do spousty slepých uliček, ale to je prostě přirozený vývoj. Dnes už se nicméně snažím tomuto vyhnout a obklopovat se lidmi, kteří si již slepými uličkami prošli.

Zmiňoval jste čerstvou smlouvu s výrobcem. Můžete více přiblížit, co to znamená?

Tím výrobcem je firma, která uvedla na trh např. Go Pro, je to pro nás obrovské potvrzení smysluplnosti toho, co děláme. Ta firma si totiž partnery pečlivě vybírá, zisk mají až v momentě prodeje velkého množství produktů. Nám to ošetří rizika, která neznáme a přinese důležité zkušenosti.

Jaké jsou podle vás klíčové faktory úspěchu?

Především je to určitý drajv nepolevovat, prostě tah na bránu. Dál je to dobrý tým, všichni jeho členové jdou za stejným cílem. Důležité je rozdělovat si úkoly a také udržovat rovnováhu mezi životem osobním a pracovním, což se často podceňuje. V určitém období jsme rovněž byli uzavření v sobě, nemluvili s jinými firmami, neptali jsme se jich, jak řeší určité věci. Když jsme to později udělali, najednou jsme začali postupovat mnohem rychleji. I když chcete být svůj, je třeba nechat se poučit od zkušenějších.

Jak je současnost Angee?

Jak jsem už zmiňoval, máme uzavřenou dohodu o základních podminkach s výrobcem našeho produktu, vyjednávali jsme ji dva měsíce. Chystáme se rozjet proces pilotní produkce a odladění, což je stav, po kterém by měla následovat masová výroba. Nejdřív dodame produkt lidem, kteří si ho koupili na Kickstarteru. Sedm procent jich je z ČR, 75 procent z USA a Kanady, celkově zákazníci pocházejí z 61 zemí.V každé zemi platí jiné právo + resit logistiku do vsech zemi neni jednoduche. Takže to řešíme postupně. Poučil jsem se z minulosti a dnes řeším vždy jen jeden problém, ovšem pořádně, není dobré dělat několik věcí najednou.

Angee produkt_637

Jakým způsobem budete svůj produkt dostávat k zákazníkům?

Distribuci plánujeme zajišťovat prostřednictvím přímého prodeje, tedy vlastního webu. Nechceme produkt tlačit na trh marketingem, ale spíš získat zpětnou vazbu od zákazníků a podle toho budovat firmu. Jakýsi rozjezd by měl probíhat cca šest měsíců, pak se chceme zaměřit na masovější trh a poté už by měli přijít další distribuční partneři. Např. Amazon, velcí retaileři ap. K tomu bude nutné otevřít nové oddělení a tak dále.

Jaké máte plány do delší budoucnosti?

Chceme se zaměřovat hlavně na USA a anglicky mluvící trhy, pak se uvidí, co dál. Už dnes víme, že např. Německo by vyžadovalo založení separátní společnosti. Plánujeme rovněž dobudovat tým, který je schopen tyto věci dělat. A pokud jde o produkt, chceme stále lépe chápat, co zákazník chce. Proto jim ho teď dáme do ruky a musíme se jich správně ptát, co přesně potřebují. Pak teprve budeme vymýšlet další řešení. Všichni v Angee věří, že technologie jsou současně přínosné a zároveň otravné, čili je třeba je pouzivat tak, aby fungovaly na pozadí, jak už jsem také zmiňoval. Dřív lidi mnohem víc sportovali, trávili čas s rodinou, sami se sebou, přemýšleli nad skutečnými, napr. civilizačními problémy. To jim dnes moderní technologie berou a my bychom chtěli přispět k tomu, aby se tenhle stav změnil.

Co vám práce na tomto projektu přinesla především?

Zejména mě to učí být každý den pokornější. Čím víc toho totiž vím, tím víc si uvědomuji, co všechno nevím. Důležité je snažit se o to, aby zaměstnanci byli otevření novým myšlenkám a uměli se přizpůsobovat. Obecně platí, že věcí k řešení je moc. V jeden okamžik jsem pracoval 16 hodin denně, což není dobré. Neumožňuje to totiž reflexi, jestli děláte na podstatných věcech. Stěžejní je najít rovnováhu mezi sebereflexí a časem tráveným prací. Takže v sobotu se prací nezabývám vůbec, vypnu telefon i počítač. Maximálně čtu knihy, třídím si myšlenky a nechávám promluvit to, co je podstatné.

Inspirujte nás

Co je pro vás inspirací?

Především můj táta, a musím zmínit i dědu, který byl generálem československé armády. Oba byli mimořádně pracovití, což pro mě byla velká inspirace, pod jejich vlivem jsem chtěl být taky takový. A když mluvím o rodině, musím doplnit, že mě podporuje moje přítelkyně a maminka mě od mala zahrnula láskou. Důležitou inspirací jsou pro mě lidé okolo, od kterých se učím. Pak jsou to i známé osobnosti, se kterými jsem měl možnost se sejít, jako je John Scully, bývalý šéf Apple a nebo bývalý CEO Skype Tony Bates. Taková jednání člověku dodají energii.

Jak se udržujete v obraze?

Přibližně dvacet procent času trávím vzdělávaním sebe sama. Naprostá většina se týká našeho projektu. Pomáhají mi v tom i lidé, kteří jsou okolo mě. Každý z nich čte, studuje něco jiného a když to pak ostatním během půl hodiny převypráví, je to velká zásobárna informací. Dale pomocí knížek z oblasti technologií a byznysu, pak jsou to články v různých magazínech. Posouvat se vědomostně neustále dopředu je potřeba.

Co vás postaví na nohy, když se nedaří?

Sport, dobrá muzika, rodina, příroda, a kombinace uvedeného.

Co byste poradil začínajícím inovátorům?

Především je musí bavit to co dělají. Protože když jste pak v úzkých a všechno vás štve, vždy vás to přinutí znovu vstát. Taky je třeba komunikovat s lidmi a vytvářet vztahy ve firmě, vytvářet tým. Někdo má na tohle talent, což u mě úplně neplatí. Ale dá se to naučit, když na tom pracujete.

Důležité je popsat dobře záměr, vysvětlit, jaký problém se tím řeší a popsat jak bude byznys fungovat, tedy na čem se budou vydělávat peníze. Tohle si násladně ověřit s budoucími zákazníky a potenciálními investory.

Zmiňoval jste také, že je důležité začít nalezením problému, který je třeba řešit. V tomhle se zajímavě shodujete s řadou dalších vítězných projektů v Soutěži ČIN.

Ano, spousta lidí podle mě dělá při zakládání firmy tu chybu, že postupuje od toho, co zná nebo co je dostupné. A problém, který by měl být řešen, se na to celé snaží napasovat až následně. Správně by to mělo být obráceně, tzn. začít od problému a až pak se zabývat tím, jak ho vyřešit. Zároveň je třeba neustále ověřovat, jestli problém bude skutečně řešen a potřeba je správně pochopena. V naší firmě vše vychází z toho, co si přeje zákazník.

Doporučíte nám zajímavou knížku?

Určitě, je to Fantastic Voyage. Autor a známý futurolog Ray Kurzweil působí momentálně ve společnosti, která se zabývá problematikou prodloužení délky lidského života. Jde o otázky zdraví a životního stylu, které jsou velmi složité. K pokrokům dochází v oblasti biotechnologií a nanotechnologií, které se zaměřují na problémy lidského těla. Ovšem prvním krokem by mělo být osvojení životních návyků, které umožní žit zdravější život a poradit si s jakýmkoli problémem. Tahle kniha je dobrou navigací, jak na to.


- Martin Zika -

Tento rozhovor vznikl v rámci projektu Příběhy České inovace (ČIN). Pokud máte ve svém okolí inovátora, o kterém bychom měli vědět, pošlete nám svůj tip na  Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. . Rádi se za ním vypravíme na místo ČINu!

Příběhy ČINu pomáhá psát kreativní agentura Havas